Keermogelijkheden

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Keermogelijkheden

Berichtdoor iljitsch » 18 maart 2025 14:41

Met de transitieperiode van alleen éénrichtingstrams naar alleen tweerichtingstrams in de normale dienst zien we ook een hoop gebeuren met betrekking tot het keren van de trams. Leek me handig hier een apart onderwerp aan te wijden.

Er zijn ondertussen al een paar keerdriehoeken verdwenen, zoals die bij het voorhout (jammer voor de museumtrams die daar nu niet meer hun ritten kunnen beginnen/eindigen), langs lijn 1 kanaalweg als ik me niet vergis, ook lijn 1, krakeelpolderweg in Delft, toch?

Vroeger kon je in elk geval een half rondje rond het prins hendrikplein maken, maar dat is nu niet meer het geval. Nog wel bij plein 1814 komend vanuit Scheveningen. Of gebruik de overloopwissel die daar vlak achter ligt... interessante combi, net als lus + tailtack bij Madurodam.

En ook zijn er al keerlussen verdwenen, bijvoorbeeld die van 6 destijds bij Antoniushove dat wilde uitbreiden. En de oudere keerlus van 6 op het aegonplein wordt bij de spoorvernieuwing afgesloten. Lijn 15 had een keerlus in Nootdorp maar die is weg. 11 in Scheveningen hebben we het onlangs al over gehad, en 12 zou ook een keerspoor worden, waarschijnlijk is de boog te krap voor de TINA's.

Maar wat ik me concreet afvraag: wanneer 12 met tweerichtingstrams gaat rijden, dan moet het zeker aantrekkelijk zijn om het huidige eindpunt van 11 en 12 op de schop te nemen. Je zou een tailtack kunnen maken van de huidige locatie, maar je zou ook de nogal onvoorstelbare spoorinfrastructuur op het rijswijkseplein iets overzichtelijker kunnen maken door 11 en 12 te laten keren op het derde spoor tussen HS en het rijswijkseplein. Kost je wel de halte op het plein...
iljitsch

Re: Keermogelijkheden

Berichtdoor Charles » 18 maart 2025 16:29

In dat geval zou ook de lus Oranjelaan-Stationsweg opgedoekt kunnen gaan worden.
De keermogelijkheid bij Frankenslag bestaat al een tijd niet meer, werd eigenlijk ook nooit gebruikt geloof ik. De keerdriehoek bij Zuiderpark, bestaat die nog?

Keerlussen zullen nodig blijven voor de Pekeltrams en de Hoftrammm, dat zijn immers eenrichtingswagens. Anders gaat het een moeilijk verhaal worden om die nog te kunnen laten rijden over het Haagse tramnetwerk.
Charles

Berichtdoor Tiktak » 18 maart 2025 16:44

Ze hadden de oude situatie op de Stationsweg moeten laten, met twee sporen die dienen als beginpunt van lijn 11 en lijn 12 en gelijk de boog weer terug richting Rijswijkseplein,
Wat er met de keerlus op de Loevesteinlaan gaat gebeuren blijft een raadsel.
En als de nieuwe Binckhorstlijn naar station Voorburg word aan gelegd met een kopeindpunt dan zullen de sporen op de Laan van Middenburg en Westeinde denkelijk wel gaan verdwijnen, dan zal waarschijnlijk het stukje enkelspoor
op de Prinses Mariannelaan dubbelspoor worden.
En wat gebeurd met de keerlus van lijn 4 in de Uithof, want daar ligt ook een tailtack welke enkel in het begin gebruikt werd.
Tiktak

Berichtdoor YC52000 » 18 maart 2025 20:34

Charles schreef:
De keerdriehoek bij Zuiderpark, bestaat die nog?

Ja ja, die bestaat zeker nog.
YC52000

Berichtdoor richard1074 » 19 maart 2025 21:27

keerlus Nieuwe Duinweg lijn 9 is ook verdwenen.
En bij station Delft ook al zeker 15 jaar geleden, al niet langer...
richard1074

Berichtdoor YC52000 » 19 maart 2025 21:47

Welke keerlussen zijn nog beschikbaar?

Abtswoudsepark (Delft)
Zwarte Pad
Kraayensteinlaan
Dillenburgsingel (Leidschendam Noord)
De Dreef (Vrederust)
Strandweg (Scheveningen Haven) → wordt een tailtrack
Marksenseplein → wordt een tailtrack
Dorpskade (Wateringen)
De Uithof

Daarnaast zijn er nog verschillende andere keermogelijkheden, zoals Rijswijkseplein, Remise Zichtenburg, Plein 1813, Grote Kerk en verschillende keerdriehoeken en verbindingen.
YC52000

Berichtdoor KevinRandstadrail » 19 maart 2025 22:41

Vergeet de keerlus Hardenbroekstraat in Moerwijk niet. Die bestaat ook nog. Maar vind het nog raat dat ze hem hebben laten liggen na.de spoorvernieuwing voor de nieuwe trams in 2023.
KevinRandstadrail

Berichtdoor Admin » 20 maart 2025 00:16

richard1074 schreef:keerlus Nieuwe Duinweg lijn 9 is ook verdwenen.
En bij station Delft ook al zeker 15 jaar geleden, al niet langer...

Er heeft nooit een keerlus gelegen bij de Nieuwe Duinweg. Dat was een driehoek, laatste bastion van ooit tramlijn 14. Verdwenen ca 2013.

Ook bij Delft heeft nooit een keerlus gelegen, ook dat was een driehoek. Verdwenen bij de doortrekking van lijn 1 naar Tanthof en vervangen door de driehoek Krakeelpolderweg, die inmiddels ook al weer verdwenen is.
Admin
Site Admin

Berichtdoor iljitsch » 20 maart 2025 08:21

YC52000 schreef:Welke keerlussen zijn nog beschikbaar?

Abtswoudsepark (Delft)
Zwarte Pad
Kraayensteinlaan
Dillenburgsingel (Leidschendam Noord)
De Dreef (Vrederust)
Strandweg (Scheveningen Haven) → wordt een tailtrack
Marksenseplein → wordt een tailtrack
Dorpskade (Wateringen)
De Uithof

Nu nog Aegonplein
Station Laan van NOI
Eindpunt lijn 6 Leyenburg
De Savornin Lohmanplein
Madurodam
Station Voorburg

En dus Kerkplein en Plein 1813.

Daarnaast kan je rondjes rijden rond het centrum, van lijn 6 naar 2, 9 naar 1 en meer. (Ik vind het altijd leuk cabinevideo's van mat-ritten te kijken omdat je dan vaak verrast wordt door de routes.)
iljitsch

Berichtdoor iljitsch » 20 maart 2025 09:42

Overloopwissels:

(voor/na gezien vanaf CS)

2/3/4 na halte Brouwersgracht
1 na halte Mauritskade
2 voor halte Voorburg 't Loo

Gepland: 2/6 voor halte Oostinje

Heb ik iets gemist?

Ik tel op het RR-deel even niet mee omdat de overloopwissels daar anders werken dan op het tramnet.
iljitsch

Berichtdoor iljitsch » 20 maart 2025 10:54

Nog twee keerdriehoeken:

Visseringlaan (17)
Volendamlaan (2)

Keersporen:

Monstersestraat (2, 4, 11)
CS hoog (2, 3, 4, 6)
Wauwermanstraat (9, 11, 12)
iljitsch

Berichtdoor OVinDelft » 20 maart 2025 13:36

OVinDelft

Berichtdoor iljitsch » 20 maart 2025 17:28

Bedankt, dat is zeer informatief!

Ik zie nu 9 richting Scheveningen linksaf naar route 1 niet meer kan. Wel een nieuwe overloopwissel voor het kurhaus. En nog één voor het omniversum.

Die bij het kurhaus is interessant omdat je daar in de vooruit-richting doorheen gaat en dan in eerste instantie linkerspoor rijdt. Dat is ook gebruikelijk bij de trein en RR, maar bij de tram is het gebruikelijk dat je eerst kopmaakt en dan in de andere richting door de overloopwissel gaat om voor die richting op het rechterspoor te komen.

(Treininfrastructuur maakt afstanden linkerspoor rijden mogelijk, de Haagse traminfrastrucuur is daar niet op ingericht.)

En lijn 11 heeft nog een paar prehistorische overloopwissels die vast niet meer werken.
iljitsch

Berichtdoor Tiktak » 20 maart 2025 18:16

We Hebben ook nog een keerlus voor lijn 17 en 16, Dorpskade Wateringen
Ik weet niet of je de in en uitruksporen van het HOVM mag mee rekenen als keerdriehoek
Tiktak

Berichtdoor iljitsch » 20 maart 2025 18:20

Tiktak schreef:We Hebben ook nog een keerlus voor lijn 17 en 16, Dorpskade Wateringen

Was die niet al genoemd?

Ik weet niet of je de in en uitruksporen van het HOVM mag mee rekenen als keerdriehoek

Praktisch gezien niet erg relevant, zeker wanneer de éénrichtingstrams eruit zijn, vanwege de keermogelijkheid vlak verderop voorbij halte Wauwermanstraat. En zeer waarschijnlijk moet het hek ook open staan om te kunnen keren...

Sowieso heb ik de remises niet meegeteld als keermogelijkheden, hoewel ze dat strikt genomen natuurlijk wel zijn.
iljitsch

Berichtdoor YC52000 » 20 maart 2025 18:44

Al met al zijn er voorlopig nog genoeg keermogelijkheden voor GTL’s en PCC’s.
Ik vraag me af hoe dat over 15 jaar zal zijn. Hoewel, als de bovenleidingspanning wordt verhoogd van 600 naar 750V op het hele netwerk... Gaan we dan choppers installeren op de PCC’s en eventuele museum-GTL’s?
YC52000

Berichtdoor Charles » 20 maart 2025 19:15

iljitsch schreef:En lijn 11 heeft nog een paar prehistorische overloopwissels die vast niet meer werken.
Dat klopt helemaal.
Enige jaren geleden toen ik nog in Mariahoeve woonde heb ik die route lopend afgelegd, speurend naar die prehistorische overloopwissels en ben er destijds twee stuks tegengekomen. Ze zijn moeilijk te zien in het gras en ze zijn zwaar verroest, behalve het rechtdoorgaande deel natuurlijk. Er hangt ook geen draadje erboven voor de stroom. Het zal me niet verbazen mochten ze inmiddels opgeruimd zijn.
Charles

Berichtdoor Chris » 21 maart 2025 15:58

Alleen nabij de Houtrustbrug ligt nog een buitendienst overloopmogelijkheid.
Chris

Berichtdoor q-quan » 22 maart 2025 00:10

Chris schreef:Alleen nabij de Houtrustbrug ligt nog een buitendienst overloopmogelijkheid.

Gevonden op Google Maps. Interessant: niet opgenomen op Gleisplanweb, waar wel andere buitendienst/oude infrastructuur opstaat. Bijvoorbeeld wissels en stulpjes spoor van de Rijswijkseweg naar de Hofwijckstraat.
q-quan

Berichtdoor iljitsch » 23 maart 2025 18:36

Charles schreef:Enige jaren geleden toen ik nog in Mariahoeve woonde heb ik die route lopend afgelegd, speurend naar die prehistorische overloopwissels en ben er destijds twee stuks tegengekomen. Ze zijn moeilijk te zien in het gras en ze zijn zwaar verroest, behalve het rechtdoorgaande deel natuurlijk. Er hangt ook geen draadje erboven voor de stroom. Het zal me niet verbazen mochten ze inmiddels opgeruimd zijn.

Deze is er nog:

Afbeelding

Afbeelding

Er is niks werkbaars over van de puntstukken, gewoon doorgaande rails die zich niks aantrekken van de oude wissels.

Op Apple Maps op een oudere computer leek er nog een tweede te zijn iets verderop, maar bij inspectie ter plaatse vandaag (lekker lenteweer!) bleek die er niet (meer) te zijn.
iljitsch

Volgende

Keer terug naar HTM tram