Lijn 19

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Lijn 19

Berichtdoor Chris » 12 jan 2026 00:49

Mooi lijstje!
Chris

Berichtdoor wattman » 12 jan 2026 08:41

Voor wie minder bekend zijn met de situatie: boog Ezelsveldlaan is het stuk vanaf halte Zuidpoort naar oprit Sint Sebastiaansbrug.

Ik ben zeer benieuwd hoe ze de halte Zuidpoort gaan aanpakken. Het zal wel alleen gaan om het aanpassen van de hoogte van het perron voor de trams. Maar in feite is de halte richting Delft Campus totaal ongeschikt: te smal, passagiers staan elkaar in de weg en die huidige abri maakt het niet beter. Jammer dat ze dit 20 jaar geleden zo ontworpen hebben, want de ligging van het fietspad maakt verbreding niet gemakkelijk.
wattman

Berichtdoor Tiktak » 12 jan 2026 12:03

Als ik zo na de situatie kijkt, denk ik dat ze sporen richting TU een metertje opschuiven naar het fietspad,
dan heb namelijk ruimte om een perron eiland te maken.
De stoep aan winkelzijde is niet te verhogen ivm met de toegangsdeuren van de winkels.
Tiktak

Berichtdoor Marc-sch » 13 jan 2026 17:07

Er gaat niets veranderen aan de spoorligging of perrons bij de halte Zuidpoort. Enkel de eerste 10m halteband op de zuidwest hoek wordt een paar cm naar buiten gezet door extra insnoering van het PVR van de Avenio vergeleken met de Regio Citadis waar het ooit op ontworpen is.
Marc-sch

Berichtdoor OVinDelft » 13 jan 2026 17:54

Dat klinkt logisch. Ik dacht ook al zo van dat perron is toch al voorbereid op een lagevloertram...

Dat gezegd hebbende, het zuidelijke perron is vrij smal dus een verbreding van zou geen kwaad kunnen. Alleen moet je dan ook het fietspad verschuiven, en daarvoor de bomenrij kappen of ook die verschuiven en dan moet je een rijbaan van de autoweg weghalen enzovoorts. Op de korte termijn totaal onrealistisch dus.
OVinDelft

Berichtdoor Lange_Dre » 13 jan 2026 19:26

Is dat perron voor de huidige busdiensten dan ook te smal, of heb je de illusie dat zodra de tram daar gaat stoppen er ineens veel meer de tram gaan pakken en er meer reizigers van het halte perron gebruik gaan maken? Ik vermoed zelf niet dat de afmeting van het huidige perron ineens tot dusdanige problemen gaat lijden, tijdens de uren dat tram 19 daar wel gaat stoppen. Maar dat blijft uiteraard afwachten.
Lange_Dre

Berichtdoor joostvansurksum » 13 jan 2026 19:34

Smal of niet, dat perron richting de TU-wijk zal vast niet als massale overstaphalte gebruikt gaan worden, denk ik. De meeste passagiers zitten al in tram of bus vanaf station Delft. Daarom denk ik dat het qua gevaar wel meevalt.
joostvansurksum

Berichtdoor Chris » 14 jan 2026 07:29

Marc-sch schreef:Er gaat niets veranderen aan de spoorligging of perrons bij de halte Zuidpoort. Enkel de eerste 10m halteband op de zuidwest hoek wordt een paar cm naar buiten gezet door extra insnoering van het PVR van de Avenio vergeleken met de Regio Citadis waar het ooit op ontworpen is.
Helder! Ja, een Avenio maakt nogal aparte bewegingen net na een boog en het verschilt per richting. Kom je heen dan goed langs een perron, Moet een tram dan eens tegenspoor terug rijden kan ie ineens tegen het perron aan komen...
Chris

Berichtdoor wattman » 14 jan 2026 13:40

joostvansurksum schreef:Smal of niet, dat perron richting de TU-wijk zal vast niet als massale overstaphalte gebruikt gaan worden, denk ik. De meeste passagiers zitten al in tram of bus vanaf station Delft. Daarom denk ik dat het qua gevaar wel meevalt.
Het is ook geen overstaphalte, het is een instaphalte, denk aan winkelend publiek. Deze ervaringsdeskundige is wat minder blij. Het opruimen van de abri en het terugleggen van het haltepunt zou al veel schelen. Ik verbaas mij alleen over het ontwerp. Weliswaar al ruim 20 jaar geleden, maar toch. Juist als het gaat om moeilijk te verleggen infrastructuur had dit met wat meer visie gepland kunnen worden.
Het is een beetje te vergelijken met de ondergrondse halte Spui richting Brouwersgracht. Een verschrikkelijk breed perron. En waar stoppen de trams? Op het smalle stuk waar mensen elkaar in de weg lopen, en ook geen ruimte is voor bankjes.
wattman

Berichtdoor Lange_Dre » 14 jan 2026 22:54

Volgens mij ben je iets te optimistisch hoeveel mensen bij zuidpoort voor de tram richting het nieuwe eindpunt in Delft zullen gaan pakken. Het zou mij niet verbazen als dat heel erg zal gaan meevallen. En de tram al snel alleen door de weeks door gaat rijden naar de TU en in het weekend tot Delft station, doordat de reizigers aantallen niet het gewenste niveau gaan halen en men daarom de route alleen door de weeks tot 19u gaan laten doorrijden.
Lange_Dre

Berichtdoor OVinDelft » 15 jan 2026 00:35

Mwa je hebt daar tegelijkertijd best wat instappers op bus 60/62/455/172/40 richting Ypenburg, Nootdorp, Delfgauw, Pijnacker, Zoetermeer, Rodenrijs en Rotterdam.
OVinDelft

Berichtdoor buschauffeur » 15 jan 2026 09:57

Lange_Dre schreef:Volgens mij ben je iets te optimistisch hoeveel mensen bij zuidpoort voor de tram richting het nieuwe eindpunt in Delft zullen gaan pakken. Het zou mij niet verbazen als dat heel erg zal gaan meevallen. En de tram al snel alleen door de weeks door gaat rijden naar de TU en in het weekend tot Delft station, doordat de reizigers aantallen niet het gewenste niveau gaan halen en men daarom de route alleen door de weeks tot 19u gaan laten doorrijden.

Dat is nu al het plan. Lijn 19 gaat alleen op doordeweekse dagen tussen 7 en 19 uur rijden naar de TU-wijk.
En dat dus samen met de huidige buslijnen.
Kortom ...
buschauffeur

Berichtdoor Lange_Dre » 15 jan 2026 11:18

Dat maakt een verbreding van die halte dan helemaal niet nodig voor de tram. Ik heb hem idee hoe druk gebruikt die halte nu is, nu er nog geen tram rijd. Maar voor de tram is die halte echt niet te smal.
Lange_Dre

Berichtdoor wattman » 17 jan 2026 10:56

Nee, de halte is niet te smal, in elk geval niet voor het tramdeel (waar nu dus helemaal niets stopt en niemand staat). De halte richting TU Wijk is verkeerd ingericht. Zo is er aan de kop een merkwaardig relatief smal stuk, waarin allerlei objecten zijn geplaatst, waar de buspassagiers blijven hangen. Vanwaar mijn vergelijking met de ondergrondse halte Spui. Dat de dienstregeling van de bussen zo is opgebouwd dat bussen vaak als groep vertrekken richting Nootdorp / Delftse Hout / Zoetermeer / Rotterdam maakt het voor mij weinig optimaal om het maar zo te zeggen. Zeker als er nog mensen met kinderwagens verschijnen.

En dat is geen beoordeling vanuit de luie stoel.
wattman

Berichtdoor OVinDelft » 28 jan 2026 22:24

YC52000 schreef:Planning & locatie onderhoudswerkzaamheden

12 t/m 30 januari: Verlengen halte Julianalaan

19 t/m 23 januari: Realiseren tijdelijke bushalte Zuidpoort

26 januari t/m 20 februari: Vervangen klein stuk tramspoor bocht thv Ezelsveldlaan

Vandaag gezien met eigen ogen dat werkzaamheden perron halte Julianalaan bezig zijn. Ook is er een paar meter asfalt weg bij een recht stuk tramspoor op de helling centrumzijde van de Sebastiaansbrug. Eindelijk lijkt er iets op schema te lopen.
OVinDelft

Berichtdoor YC52000 » 11 feb 2026 21:58

Eeeeen we hebben weer vertraging.

Door lopende werkzaamheden zijn de testritten verplaatst van maart naar april :(
YC52000

Berichtdoor wattman » 12 feb 2026 08:49

Halte Julianalaan: had 30/1 klaar moeten zijn, gisteren nog bezig.
Halte Zuidpoort: volgens planning 2 t/m 20 februari: gisteren nog niet aan begonnen.
Sint Sebastiaansbrug: moet 21 februari klaar zijn, spoor is vervangen, wacht op storten beton en asfalteren. Zou normaal gesproken moeten lukken.

Het vreemde van dit project is dat het naar buiten lijkt alsof geen enkele planning gehaald wordt als gevolg van tegenvallers. Ik denk dan aan verkeerde kabel, verzakking fundering eindpunt, levering juiste beton is lastig, aanleg regenafvoer gaat ook niet zo soepel, aanleg isolering rond de rails is op een stuk ook ten minste één keer vervangen. Oorspronkelijke planning was (volgens een concurrerende aannemer): 13 weken!
wattman

Berichtdoor Tiktak » 12 feb 2026 09:54

Het is daar dweilen met de kraan open, een project wat nooit af komt.
Tiktak

Berichtdoor wattman » 12 feb 2026 10:31

Ik was een dieptepuntje vergeten: het aanleggen van een oversteek bij de Christiaan Huygensweg (bij de Aula), zodat bus 455 via de Mekelweg snel de normale route kon hervatten. In mijn herinnering was dat in 2024. Voor alle duidelijkheid, sinds april 2023 rijdt buslijn 455 om, en ligt het busperron ter hoogte van de Aula er verlaten bij. https://flic.kr/p/2q2UHZ7 Er hangt bij die halte nog steeds de dienstregeling van 20-8-2023! Inderdaad was de oorspronkelijke aankondiging dat de bus na de zomer van 2023 weer de normale route kon rijden.

In maart 2025 was de trambaan al in beton, en de Mekelweg op dat stuk hersteld. Echter die weg is nog altijd afgesloten, en 455 rijdt nog altijd om.
https://flic.kr/p/2qRqQhK
https://flic.kr/p/2qUeVxs
Complexiteit: juli 2024 begonnen de werkzaamheden met de verlegging van het fietspad. Begin 2025 begon BAM met de heraanleg van de weg. Er is in die tijd ook nog een nieuw riool aangelegd.

Voor het archief: op 7 maart 2023 werd de opdracht gegund aan Dura Vermeer. Op 25 februari 2023 waren reeds de eerste werkzaamheden i.v.m. de heraanleg: de "proefsloop" van een deel van de oude busbaan ter hoogte van de toenmalige halte Aula.

Ik zie ook geen voortgangsrapportages aan de gemeenteraad van Delft meer.
wattman

Berichtdoor willem » 12 feb 2026 14:03

Misschien moet je bij 2010 beginnen: dat jaar ofzo was de oorspronkelijke datum van ingebruikneming.

En een als-dan vraag: stel je voor dat de oorspronkelijke datum gehaald zou zijn.
Had de universiteit dan ook klachten over verstoring van hun apparatuur of hadden ze dat dan als feit aanvaard (en het betreffende gebouw elders gepland)?
willem

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram